گزارش بازدید از جزیره قشم و طبیعت جنوب کشور

این سفر علمی  با عنوان سرفصل درس جنگلشناسی در تاریخ 9 دی ماه 89 برگزار وبا انجام هماهنگی های لازمه از جاده بردسکن آغاز گشت . گذشتن از حاشیه ی مناطقی نظیرهلالی و پارک جنگلی و نایبندان طبس که زیستگاه یوز است و ما فکر و علاقه توقف در آنها را داشتیم تنها بدلیل رسیدن به مقصد نهایی یعنی سواحل بندر و جزیره قشم( برای  گذراندن زمان بیشتری در این قسمت از طبیعت کشور) بدون توقف صورت گرفت.

بعد از رسیدن به بندر عباس (که همزمان با طلوع خورشید بود) مسیری را در امتداد ساحل برای رسیدن به اداره محیط زیست با اتوبوس طی کردیم که هیجان ما برای دیدن پرندگان دریایی با نظر استاد به زمان دیگری موکول شد. با هماهنگی اداره محیط زیست بندرعباس شرایط بازدید از منطقه حفاظت شده گنو و کوه معروف آن فراهم گشت... طبیعت بندر با گونه های گیاهی خاص این مناطق و شرایط جوی ما را تا ورودی منطقه همراهی کرد.

که البته با راهنمایی ها و نشانه گذاری های مشخص اداره محیط زیست در طی مسیر منتهی به گنو مشکلی پیش آمد... نیامد ... بگم ...نگم...خوب خودتون قضاوت کنین...!!!افسوس

با پیاده شدن از سرویس به سمت منطقه فنس کشی شده رفتیم و نمونه های منطقه را که شامل جبیر کل و بز و قوچ و میش و... بود دیدیم که موفق به دیدن لاشخور و میمون هایی که توسط اداره ضبط شده بود نیز شدیم.

در این بین موقعیت پیاده روی در کوه گنو که بر دشت خلیج فارس تسلط دارد همراه با صحبت های تاثیرگذار محیط بان منطقه و دیدن روباه و بلبل خرما(از تیره بلبل خرماییان که تنها دارای همین یک گونه در تیره است) کمرکولی بزرگ و گنجشک بلوچی ،چکچک ابلق و کبک پرندگان جنوب و انواع سسک و آشیانه دارکوب برای ما مهیا شد. دیدن مناظر زیبا و مشاهده جزایر پراکنده واقع در دریا و صحبت از شب منطقه که حتی روشنایی کشورهای همسایه بخوبی از بالای این کوه قابل دیدن است به جذابیت منطقه می افزود.

بعد از صرف نهار و آشنا شدن با دکتری که در نیوزیلند مشغول به تحصیل بود و کارهای پروژه اش را در این منطقه انجام میداد وفیض بردن از صحبت های ایشان که البته صحبت های محیط بانان آنجا با گویش محلی دلنشین تر بود به سمت سواحل حرکت کردیم. البته همین جا جا دارد از صبر و مهارتهای راننده این سفر آقای داورپناه که تجربه سفر دیگری با دانشجویان کارشناسی محیط زیست 87 را داشتند و همواره از خاطراتشان صحبت می کردند تشکر کنم چرا که هرکس، جاده منتهی به بالای کوه گنو را دیده باشد میداند که رانندگی با اتوبوس مسافرتی چه ریسک و خطرات بزرگی به همراه دارد (حالا بماند که حال چند نفر از بچه ها بد شداسترسسبز ) خدا راشکر به سلامت به جاده اصلی رسیدیم وبا بازدید از مراکز تجاری این روزرا به پایان رساندیم.

محل اسکان شب گذشته ما در حاشیه ساحلی بود که با کسب اجازه از استاد و ترک محل اسکان درساعت 6:45 دقیقه صبح به همراه دوست عزیزم خانم رشیدآبادی توانستیم شاهد طلوع زیبای خورشید باشیم .دیدن صحنه های زیبا از پرواز و رفتارپرندگان این سواحل نظیر فلامینگوها گیلانشاه  آبچلیک اگرت ساحلی  کاکایی ونمونه های دیگر جذابیت طلوع خورشید را دوچندان می کرد و ما با علاقه اقدام به پرنده نگری کرده و جای دوستان را خالی کردیم

با نزدیک شدن به ساعتی که قولش را به استاد داده بودیم به محل برگشتیم و با کسب اجازه  از استاد به همراهی تمامی دوستان به این سواحل که حال میزبان جزر دریا بود برگشتیم و توانستیم درفواصلی از سواحل تازه ایجاد شده پیاده روی کنیم و این گونه های جذاب را از فاصله کمتری به مشاهده بنشینیم .البته همیشه فیلدهای جمعی یه حاشیه هایی هم داره ...که نزدیک شدن بچه های کنجکاو به گونه ها(فلامینگو) وترساندن آنها  یکی از این موارد بود. (حالا نمیدونم این بچه های کنجکاو با خودشون چی فکر کردنسوال)

حرکت به سمت جنگل های حرا وهمراه شد با بد شانسی ما به خاطر جزر که باعث شد نتوانیم از زیبایی های دل این جنگل ها لذت ببریم با این حال از همان ابتدا زیبایی حرا گونه غالب این جنگل ها وگل خورک (گونه فراوان سواحل گلی )جلب توجه می کرد. بعد از صحبت های استاد بچه ها به سمت امکانات تفریحی رفتند(؟؟؟!!!!) و من هم در حاشیه ساحل مسیری را پیاده روی کردم ، ریشه های پنوماتور و حرکت سریع گل خورک ها ودیدن سلیم ، اگرت و بوتیمار و اردک ماده ای که از این آشیانه پرواز کرد ...

،گیلانشاه و سایر گونه های کنار آبچرهمراه با پرنده نگری و دیدن پرواز و شنیدن صدا ها این منطقه را برای من واقعا به یاد ماندنی کرد. با برگشتن به جمع دوستان به سمت بندرحرکت کرده و آماده سوار شدن به لنج و رفتن به جزیره قشم شدیم .

البته هرچند در این سفر بدشانسی هایی داشتیم ...ولی خوش شانسی های ما کم نبود که یکیش دیدن صحنه ی این غروب شگفت انگیزو لحظات به یاد ماندنی سفر کوتاه دریایی از ارشه سوم لنج بود.

روز اول حضور در قشم همراه بود با دیدن سواحل ماسه ای که دارای گونه هایی از قبیل خیار دریایی خرچنگ و خرچنگ های منزوی عروس دریایی و گونه های بی مهره فراوان وانواع صدفها و اسفنجها و لذت بردن از قدم زنی در این جزیره

و البته با کسب اجازه شکار لحظه های این سفر

با توقف در مراکز معروف تجاری قشم ، بعد از همراهی با دوستان در نزدیکی یکی از مراکز، موزه ژئوپارک قشم جلب توجه کرد که توانستم از فرصت پیش آمده استفاده کرده و از این موزه و قسمت های جالب آن دیدن کنم البته متاسفانه علی رغم علاقه مسئولین موزه به حضور گروهی محیط زیستی نظیر ما به دلیل کمبود زمان برنامه ریزی شده هیچ کدام از دوستان وهمکلاسی های من  نتوانستند از این موزه دیدن کنند و فقط به دیدن عکسهایی از این موزه اکتفا کردند.

آخرین گونه مشاهده شده این سفر دیدن لاک پشت دریایی در حال شنا از روی لنج بود .بعد از رسیدن به بندر مسیر حرکت به سمت سبزوار را آغاز کردیم تا که بتوانیم از فرصت زمانی  باقیمانده نهایت استفاده را برای آماده شدن در امتحانها ببریم.

راستی بعد از این سفر اقدام به ایجاد فتوبلاگ(فتوبلاگ رجایی)کردم تا بتونم دیگران را در لذت ازصحنه هایی که من از نزدیک می بینم سهیم کنم .(عکس های بیشتری از اردوی قشم را میتوانید در این فتوبلاگ ببینید)

...با تشکر از خانم نزل آبادی بابت وقتی که برای کمک به نگارش این سفر صرف کردند.